کنترل قند خون

روش های مختلفی برای کنترل قند خون و کنترل آن وجود دارد که افراد دیابتی باید آنها را حائز اهمیت شان قرار دهند و سلامتی خود را با پیروی از این روش ها تضمین نمایند. یکی از بیماری های رایج در سطح کشور ما دیابت می باشد که انواع مختلفی از آن وجود دارد. برای جلوگیری یا حتی کنترل این بیماری می بایست قند خون را در میزان نرمالی نگه داشت. اگر می خواهید با ۱۰ روش مهم در کنترل قند خون اشنا شوید به شما توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید و مطالب را مورد بررسی تان قرار دهید.

کنترل قند خون

بررسی روش های کنترل قند خون

همانطور که چندی قبل اشاره کردیم، اگر قند خون افراد دیابتی کنترل نشود قطعاً بیماری آن ها پیشرفت کرده و در مواقع زیادی منجر به مرگ می گردد. از مهم ترین روش های کنترل قند خون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.     استفاده درست و به اندازه از کربوهیدرات

یکی از منابع غذایی که باعث نوسان قند خون در افراد می شود، کربوهیدرات می باشد. مصرف درست و به اندازه از کربوهیدرات در بیماران دیابتی از نوع ۲ بسیار مهم است و باید حائز اهمیت قرار گیرد. ممکن است عده ای از افراد با خود بپرسند مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم مواد غذایی همچون نان، ماکارونی، سیب زمینی، بعضی از میوه ها و سبزیجات، شیرینی جات و لبنیات سرشار از کربوهیدرات هستند و باید به درستی و به مقدار مناسب از آنها استفاده کرد.

در ابتدای رژیم کربوهیدرات به افراد پیشنهاد می شود تا کربوهیدرات مورد استفاده خود را تا ۲۰۰ گرم کاهش دهند و پس از آن مقدار مشخص مصرف کربوهیدرات را از پزشک معالج خود بپرسند. در اغلب موارد افراد زمانی که از کربوهیدرات استفاده می نمایند و پس از آن قند خون شان را با استفاده از دستگاه تست قند خون جدید می سنجند، مقدار گلوکز در بدن آنها به شدت افزایش یافته و حتی در مواقعی علائم سخت و طاقت فرسای دیابت به سراغ آن ها خواهد آمد.

ترازو وزن کشی چی بخرم؟

2.     عدم استفاده از وعده های غذایی پرحجم

در بسیاری از مواقع مشاهده می شود که افراد از وعده های غذایی پر حجم استفاده می کنند که این موضوع باعث افزایش قند خون در بدن خواهد شد. لذا لازم به ذکر است برای اینکه بتوانید به کنترل قند خون خود بپردازید، باید تعداد وعده های غذایی را افزایش داده و همچنین حجم غذا را در هر وعده کاهش دهید. هنگامی که این موضوع را رعایت کنید، متوجه تنظیم سطح قند خون خواهید شد. پیشنهاد می شود تا در هر وعده از غذا به هیچ عنوان بیش از ۱۵ گرم کربوهیدرات از منابع غذایی تان دریافت نکنید.

3.     مصرف فیبر بیشتر

مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند، می توانند به کاهش قند خون شما کمک شایانی نمایند. به همین خاطر به اغلب افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، پیشنهاد می شود تا میزان فیبر مواد غذایی خود را افزایش دهند. همچنین توجه داشته باشید هنگامی که میزان فیبر مناسبی از مواد غذایی خود دریافت می کنید، دچار اضافه وزن نخواهید شد. مواد غذایی همچون تمشک، سبزیجات، عدس و لوبیا سرشار از فیبر هستند که می توانید به استفاده از آن ها بپردازید.

4.     خواب کافی و به اندازه

از دیگر روش های کنترل قند خون می توان به خواب کافی و به اندازه اشاره کرد. هنگامی که فرد یک خواب با کیفیت داشته باشد، قند خون او کاهش یافته و نتایج مثبتی را شاهد خواهد بود. افرادی که در طولانی مدت کمبود خواب دارند، معمولاً به دیابت نوع ۲ دچار می شوند. برای آنکه بتوانید سلامتی تان را مجدداً به دست آورید، به شما توصیه می کنیم تا در شبانه روز ۷ الی ۹ ساعت خواب با کیفیت داشته باشید تا از این طریق بتوانید به کنترل قند خون خود بپردازید.

5.     کاهش وزن

یکی از علل اصلی افزایش قند خون اضافه وزن می باشد که افراد زیادی در ایران به آن دچار هستند. هنگامی که فرد از اضافه وزن برخوردار است، هورمون انسولین در بدن او کمتر از حد معمول ترشح می شود و در نهایت قند خون افزایش می یابد. لذا می توان گفت یکی از روش های عالی برای کنترل قند خون، کاهش وزن است. سعی کنید با استفاده از روش های اصولی و درست همچون رژیم غذایی مناسب و ورزش مداوم چربی بدن خود را کاهش داده و سلامتی تان را مجدداً به دست آورید.

6.     نوشیدن اب به مقدار کافی

اگر می خواهید به کنترل قند خون بپردازید، به شما پیشنهاد می دهیم تا روزانه به مقدار کافی آب بنوشید تا بدن شما همواره هیدراته بماند. افرادی که به اندازه کافی آب مصرف می کنند، گلوکز بیشتری از بدن آن ها دفع می گردد که این موضوع کمک شایانی در کنترل قند خون و رقیق کردن آن می نماید.

دیابت نوع یک

7.     کنترل استرس

هنگامی که استرس افراد بالا می رود، قند خون آنها افزایش می یابد و همچنین سطح انسولین به مقدار چشمگیری کاهش خواهد یافت. امروزه روش های متعددی برای کنترل استرس وجود دارد که می توانید با بهره مندی از آن ها تا حد زیادی به کنترل قند خون بپردازید. یکی از محبوب ترین روش ها در کنترل استرس، انجام یوگا و مدیتیشن است.

8.     مصرف صبحانه

بسیاری از افراد تمایلی به استفاده و مصرف از صبحانه ندارند که این موضوع نوسانات زیادی را در قند خون آن ها به وجود خواهد آورد. به شما پیشنهاد می دهیم تا وعده صبحانه را به طور کامل و با استفاده از مواد غذایی سالم مصرف نمایید‌. هر مقدار پروتئین موجود در وعده صبحانه بیشتر باشد، قند خون شما در حالت نرمال تری قرار می گیرد. چرا که پروتئین ها تاثیر زیادی بر روی افزایش قند خون نخواهند داشت.

9.     استفاده از نشاسته مقاوم

بسیاری از افراد گمان می کنند که استفاده از نشاسته تاثیر نامناسبی بر روی کنترل قند خون خواهد داشت، اما باید بگوییم این تصور کاملاً اشتباه است. مصرف نشاسته مقاوم می تواند باعث تنظیم سطح قند خون شوند، چرا که این مواد غذایی سرشار از فیبر هستند. مواد غذایی همچون موز نارس، لوبیا، نخود، عدس و غلات کامل سرشار از نشاسته مقاوم هستند که می توانید با مشورت پزشک به مصرف روزانه آن ها بپردازید.

10.  ورزش مداوم

همه ما از تاثیرات ورزش روزانه بر روی سلامتی آگاه هستیم. لذا باید توجه داشته باشید ورزش مداوم می تواند به کنترل قند خون کمک شایانی نماید و همچنین حساسیت به انسولین را افزایش دهد. پیاده روی یکی از ورزش های مناسب برای کاهش قند خون است که می توانید روزانه چندین دقیقه به انجام آن بپردازید.

سخن پایانی

همانطور که تا به این قسمت از مقاله متوجه شده اید، روش های متعددی برای تنظیم قند خون وجود دارد که می توانید با پیروی از آن ها سلامتی خود را مجدداً به دست آورده و از بروز بیماری هایی همچون دیابت تا حد زیادی جلوگیری کنید. به همین خاطر در این قسمت از مقاله سعی کردیم تا شما را به طور کامل و جامع با ۱۰ روش طبیعی و مهم کنترل خون آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را نسبت به این موضوع برطرف کرده و در صورت تمایل به خرید نوار تست قند خون از فروشگاه ما بپردازی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *