انواع تب سنج و میزان خطا تب سنج دیجیتالی

تب سنجهای جیوهای اولین نوع از تب سنجها بودند که برای سنجش درجه حرارت بدن مورد استفاده قرار میگرفتند. در درون این تب سنجها ماده جیوه قرار دارد که در صورت شکستن و خارج شدن، بسیار خطرناک خواهد بود. با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته انواع تب سنج دیجیتالی جایگزین مدلهای جیوهای شدند که سلامت بدن را تهدید نمیکنند.

تب سنجهای دیجیتالی تنوع زیادی دارند و برای گروههای سنی مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. دقت این تب سنجها با توجه به نوع آنها متفاوت خواهد بود. در این مطلب از وبلاگ درمان کالا ابتدا به معرفی انواع تب سنجهای دیجیتالی میپردازیم و سپس خطای تب سنج دیجیتالی را بررسی میکنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

انواع تب سنج دیجیتالی

تب سنجهای دیجیتال در انواع و مدلهای متنوعی روانه بازار شدهاند که میزان دقت و همچنین موراد استفاده هر یک از آنها متفاوت خواهد بود. در این بخش انواع این محصولات را معرفی میکنیم.

انواع تب سنج دیجیتالی

تب سنج مقعدی (رکتال)

این نوع تب سنج برای نوزادان مورد استفاده قرار میگیرد و دقت زیادی دارد. سر این مدل از تب سنج قسمت انعطافپذیری داشته که باید به اندازه 2/5 سانتیمتر وارد مقعد شود. میزان خطای تب سنج دیجیتالی رکتال کمتر از دیگر انواع تب سنج نوزادان است و دمای بدن را در حدود نیم درجه بیش از سنجش تب از دهان و یا زیر بغل نشان میدهد. با توجه به اینکه برای نوزادان نمیتوان درجه حرارت بدن را از طریق دهان اندازهگیری کرد، تب سنجهای مقعدی بهترین انتخاب ممکن هستند.

تب سنج دهانی

تب سنجهای قدیمی جیوهای نیز داخل دهان قرار میگرفتند، اما امروزه برای سنجش تب از طریق دهان از تب سنجهای دیجیتالی استفاده میکنند. این نوع تب سنج را میتوان برای کودکان بالای 3 سال استفاده کرد، زیرا کودکان کوچکتر تب سنج را به درستی داخل دهان نگه نمیدارند. همچنین این روش سنجش تب برای کسانی که دچار مشکلات تنفسی هستند نیز مناسب نخواهد بود. در صورتی که تب سنج به درستی داخل دهان نگه داشته شود، میزان خطای تب سنج دیجیتالی کاهش مییابد.

تب سنج پستانی

این نوع تب سنج نیز برای کودکان مورد استفاده قرار میگیرد. کودک باید تب سنج را داخل دهان قرار داده و به مدت چند دقیقه در همان حالت نگه دارد تا درجه تب اندازهگیری شده و بر روی صفحه جلوی دماسنج نشان داده شود. این تب سنج برای نوزادان بالای 3 ماه کاربرد دارد و دقت آن در مقایسه با دیگر انواع تب سنج کمتر است. این نوع دماسنج دارای یک حسگر الکترونیک بوده و با باتری کار میکند.

تب سنج گوش (تمپانیک)

تب سنج گوشی در زمانی کوتاه و در مدت چند ثانیه درجه تب را اندازهگیری کرده و عدد آن را نمایش میدهد. برای استفاده از این وسیله، سر تب سنج را وارد گوش کرده و آن را چند ثانیه نگه دارید تا صدای تب سنج، مبنی بر پایان کار آن را بشنوید. دقت این تب سنج در حد مناسبی است اما نباید آن را برای کودکان زیر 3 ماه استفاده کرد، زیرا با توجه به کوچک بودن مجرای گوش نوزادان، خطای تب سنج دیجیتالی افزایش مییابد.

تب سنج پیشانی (غیر تماسی)

برای استفاده از این نوع تب سنجها باید قسمت مورد نظر را در فاصله 1 تا 3 سانتیمتری پیشانی به مدت چند ثانیه نگه دارید تا صدای تب سنج شنیده شود. این دستگاه با استفاده از اشعه مادون قرمز یا لیزر کار کرده و در مقایسه با سایر مدلهای تب سنج سریعتر عمل میکند. این تب سنجها دقت کمی دارند و عوامل مختلفی مانند خیس بودن پیشانی در اثر تعرق، خطای تب سنج دیجیتالی پیشانی را افزایش میدهد.

میزان خطا تب سنج دیجیتالی

به طور کلی خطا تب سنج دیجیتالی در مقایسه با انواع دماسنجهای عقربهای بیشتر است. میزان خطا در انواع مختلف تب سنجها متفاوت بوده و عوامل مختلفی بر میزان خطا تب سنج دیجیتالی اثرگذار است. با کنترل عوامل محیطی و رعایت نکات مختلف میتوان میزان این خطا را کاهش داد.

میزان خطا تب سنج دیجیتالی
  • از تب سنج به خوبی مراقبت کنید، زیرا هرگونه ضربه و آسیب فیزیکی بر دقت وسیله تاثیرگذار خواهد بود.
  • سنجش درجه حرارت از طریق دهان را بلافاصله پس از خوردن و آشامیدن انجام ندهید، حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمای دهان به حالت طبیعی بازگردد.
  • همواره دستگاه تب سنج خود را تمیز کنید، زیرا مواردی مانند گرد و غبار میتواند موجب خطای تب سنج شود.
  • پس از هر بار استفاده از تب سنج، قسمت سر وسیله که در داخل دهان، گوش یا مقعد قرار میگیرد را با آب و صابون بشویید.
  • سالی یک بار کالیبراسیون تب سنج را در آزمایشگاههای مربوطه انجام دهید.
  • هرگز از یک تب سنج مشترک برای اندازهگیری درجه حرارت نقاط مختلف بدن مانند دهان و مقعد استفاده نکنید و برای هر بخش دماسنجهای مجزا به کار ببرید.
  • از وارد شدن آب، الکل و دیگر مایعات به قطعات داخلی تب سنج خودداری کنید.
  • برای اطمینان از درجه حرارت اندازهگیری شده توسط تب سنج، دو بار به سنجش تب بپردازید تا خطای احتمالی کاهش یابد.
  • برندهای معتبر و شناخته شده، تب سنجهایی را ارائه میدهند که میزان خطای کمتری دارند.
  • پیش از استفاده از تب سنج از تمیز بودن سر آن اطمینان حاصل کنید زیرا وجود جرم و آلودگی دقت تب سنج را کاهش میدهد.

خرید تب سنجهای دیجیتالی با دقت زیاد

در این مطلب انواع تب سنجهای دیجیتالی را معرفی کردیم و درباره میزان خطا تب سنج دیجیتالی صبحت نمودیم. همانطور که گفتیم برای هر یک از گروههای سنی، تب سنجهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد و باید به این نکته در زمان انتخاب نوع تب سنج دقت کنید. همچنین خطای تب سنج دیجیتالی از جمله نکات مهم در زمان خرید این محصول است.

تب سنجهای دیجیتالی را باید از برندهای خوب تهیه کرد و همچنین برای خرید به فروشگاههای معتبر مراجعه نمود. سایت آسان دی یک فروشگاه اینترنتی معتبر و باسابقه در زمینه عرضه کالای پزشکی است که انواع تب سنجهای دیجیتالی را در مدلهای مختلف ارائه میکند. با خرید از این فروشگاه، بهترین محصولات را با قیمتی مناسب سفارش داده و آنها را در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل خواهید گرفت.

Section Title

کنترل قند خون

روش های مختلفی برای کنترل قند خون و کنترل آن وجود دارد که افراد دیابتی باید آنها را حائز اهمیت شان…

بررسی دستگاه تست اکسیژن خون

یکی از محصولاتی که وجود آن در منازل ضروری محسوب می‌شود، دستگاه تست اکسیژن خون است که با نام‌های دیگر…

آمادگی جسمانی و تاثیر ورزش هوازی بر بدن

آمادگی جسمانی (physical fitness) به وضعیتِ سلامت جسم و توانایی‌های آن در افراد می گویند. به بیان…

شاخص توده بدنی یا BMI

بررسی این شاخص در تعیین سلامت یک کشور نیز مدنظر است. مسئولین کشورهای مختلف بر این اساس مشخص میکنند…

معرفی انواع ترازو

یکی از دغدغه های همیشگی برای همه افراد در جامعه از کودک و پیر و جوان نسبت افزایش و کاهش وزنشان در…

کاهش قند خون با دارچین

به گفته محققان، برای کاهش قند خون با دارچین می تواند قندخون در حالت ناشتا را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهد…

آیا شیرین کننده بدون قند برای سلامتی خطر دارد؟

ما در این مقاله سعی میکنیم شما را با شیرین کننده بدون قند بیشتر آشنا کینم . اگر شما یک قوطی متوسط…

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم چیست ؟

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم هر دو مقداری رطوبت را به هوا اضافه می کنند. همچنین راهی برای مقابله با…

راهکارهایی برای خواب خوب و کافی

امروزه بخش قابل توجه‌ای از مردم آرزوی یک شب خواب راحت را دارند و با مشکل بی‌خوابی و بدخوابی دست و…

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *