درمان خشکی پوست در سرما

در فصول سرد, آب و هوای سرد و خشک و کم شدن رطوبت بر لطافت و نرمی پوست اثر آسیبی می گذارد. طبیعی است که درمان خشکی پوست در سرما نیازمند رعایت کردن اصول مراقبتی پوست است.

علت خشکی پوست در زمستان چیست؟

زمستان تغییراتی را در رطوبت و دما به وجود می آورد که شرایط مناسبی را برای ایجاد خشکی پوست ایجاد می کند. خارجی ترین لایه پوست اپیدرم نام دارد. سطح خارجی نازک اپیدرم لایه شاخصی است که به عنوان سد پوستی نیز شناخته می شود.

ترکیبی از لیپیدها و سلول های مرده یا در حال مرگِ پوست، سد پوستی را تشکیل می دهند. سد پوستی یک لایه محافظ تشکیل می دهد که از ورود سموم مضر به بدن جلوگیری می کند. هنگامی که سد پوستی آسیب می بیند، پوست خشک یا تحریک شده به نظر می رسد.

رطوبت برای عملکرد خوب سد پوست ضروری است. منابع معتبر تحقیقاتی نشان داده است که در زمستان رطوبت کمتری نسبت به تابستان در پوست وجود دارد و همچنین چربی کمتری در سد پوستی وجود دارد. این تفاوت ها به خشکی و تحریک پوست کمک می کند.

در طول زمستان، مردم اغلب گرمایش داخل خانه را زیاد می‌کنند، که رطوبت را کاهش می‌دهد و بر میزان رطوبت موجود در پوست تأثیر می‌گذارد. در عین حال، هوای سرد در فضای باز، بادهای تند و باران می توانند روغن های طبیعی و مرطوب کننده پوست را از بین ببرند.

do

به گفته کالج پزشکی بیلور، گرفتن دوش آب گرم نیز می تواند به سطح پوست آسیب برساند و منجر به خشکی شود. استفاده از صابون های خشن و مالش شدید پوست هنگام خشک کردن نیز می تواند به پوست آسیب وارد کند. میزان رطوبت پوست نیز با توجه به سن، جنسیت، قومیت و عوامل محیطی متفاوت است. سایر شرایط پزشکی نیز می توانند در خشکی پوست دخیل باشند.

علائم خشکی پوست در زمستان

خشکی ناشی از آسیب به سد پوستی در طول زمستان می تواند منجر به موارد زیر شود:

    پوسته پوسته شدن

     تکه های خشک

     ترک ها

     قرمزی، در رنگ پوست روشن تر

     خارش

     سوزش

افراد ممکن است چندین مورد از این علائم را همزمان تجربه کنند. درمان مناسب شدت این علائم را کاهش دهد.

درمان خشکی پوست در زمستان

پوست خشک و آسیب دیده نیاز به تامین رطوبت دارد. هنگام درمان پوست خشک، بهتر است یک رژیم مراقبت از پوستِ تا حد امکان ساده داشته باشید. یک رژیم ساده از درگیر شدن بیش از حد پوست با محصولات غیر ضروری مانند تونرها، سرم ها و آرایش های سنگین جلوگیری می کند.

استفاده از مرطوب کننده بهترین راه برای آبرسانی مجدد اپیدرم و جلوگیری از هدر رفتن آب از پوست است. مرطوب کننده های ضخیم و چرب بدون عطر معمولا بهترین گزینه هستند. ژل‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌های نازک‌تر زمانی که فرد از آن‌ها روی پوست تحریک‌شده استفاده می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد سوزش شود.

درمان خشکی پوست در سرما, به طور کلی زمانی محقق می شود که علاوه بر اجرای دستورات دارویی و بهداشتی پزشکان, شما هم نحوه صحیح برخورد و جلوگیری از خشکی پوست را بدانید و اجرا کنید. این نکات درمانی عبارتند از:

توصیه اول: مشورت با پزشک، مهم ترین بخش درمان خشکی پوست در سرما

اگر شما در زمستان دچار خشکی و خارش پوست شده اید به شما توصیه می شود به سراغ یک پزشک عمومی یا متخصص پوست بروید تا درمانی درست برای خشکی پوست شما داشته باشند.

توصیه دوم: کرم مرطوب کننده استفاده کنید

استفاده از کرم های مرطوب کننده باعث می شود که رطوبت و آب سطح خارجی پوستتان حفظ شود فلذا در درمان خشکی پوست در سرما نقش قابل توجهی دارد. در سرمای زمستان, چه در منزل تشریف داشته باشید یا بخواهید از خانه خارج شوید حتما چند نوبت در روز, مرطوب کننده ی مناسب بر سطح پوست خود بمالید.

do

توصیه سوم: هوای منزل را مرطوب نگه دارید

آب و هوای سرد و خشک در سرمای زمستان, فقط مختص خارج ار خانه نیست. شما باید رطوبت کافی در منزل را ایجاد کنید. توصیه می شود که یک دستگاه بخور و مرطوب کننده هوا در قسمتی از خانه که بیشترین میزان حضور شما و سایر افراد خانواده تان در آنجا سپری می شود, قرار دهید. بعد از مدتی از حضور دستگاه بخور در منزل, متوجه تاثیر خوب آن بر لطافت پوست خود خواهید شد.

توصیه چهارم: استفاده از کفش و لباس مناسب در سرمای زمستان را فراموش نکنید

پوست دست بیشتر از پوست ساید نواحی بدن مستعد خشکی است فلذا طبیعی است که شما باید از تماس پوست دست و سرمای بیش از حد, به شیوه ای درست جلوگیری کنید. راه حل این است که دستکش مناسب, دست کنید.

اگر پوست شما حساس است یا استعداد خشکی پوست در شما وجود دارد, به شما توصیه می شود که از دستکش هایی که لایه داخلی آن از ابریشم یا پنبه است استفاده کنید. دستکش پشمی برای پوست دست شما مناسب نیست و ممکن است شدت حساسیت پوست را بیشتر کند.

پوست صورت و گردن نیز در برابر سرما در خطر خشکی و ترک خوردگی سطحی قرار دارد. اگرچه مرسوم نیست که پوششی برای صورت استفاده شود ولی به شما توصیه می شود که از شال گردن نخی یا ابریشمی استفاده کنید. سعی کنید که با شال گردن قسمتی از صورت خود را از وزش باد سرد و خشک در فصل زمستان در امان نگه دارید.

خشکی پوست پا به خصوص پوست قوزک پا هم در اثر تماس با سرمای خشک فصل زمستان ایجاد می شود. لطفا از کفش و جوراب مناسب استفاده کنید از نفوذ آب باران در معابر در فصل زمستان یا نفوذ سرما پیشگیری کند.

مقاله مفید ما را در مورد راز لاغری شکم در خانم ها بخوانید .

توصیه پنجم: با آب ولرم و در مدت کوتاه استحمام کنید

استحمام با آب داغ در سرمای زمستان لذت بسیاری برای شما ممکن است داشته باشد, اما این را باید بدانیم که این نوع استحمام مناسب پوست نیست. توصیه می شود با آب ولرم و در مدت پنج تا ده دقیقه استحمام کنید بدین دلیل که استحمام با آب داغ و در مدت طولانی می تواند پوست را خشک و پوسته پوسته کند و رطوبت پوست را کاهش دهد.

توصیه ششم: لوسیون مناسب را بطور مطلوب استفاده کنید

شاید شما از لوسیون بدن در فصل زمستان استفاده کرده اید ولی نتیجه مثبتی برای جلوگیری از خشکی پوستتان نگرفته باشید. بهتر است بدانید که استفاده از لوسیون بدن در فصل زمستان نیازمند کاربرد بهینه آن است.

شما باید در فصل زمستان از لوسیون قوی تری نسبت به فصل تابستان با بهار استفاده کنید. لوسیون بدن را بهتر است که صبحها بر روی پوست بدن خود بمالید بدین دلیل که شب ها فرصت اکسیژن گیری پوست از محیط است و حضور مواد لوسیون بر سظخ پوست از اکسیژن گیری جلوگیری می کند. توصیه می شود که بعد از هر بار استحمام, لوسیون بدن را روی سراسر پوست خود بمالید.

توصیه هفتم: از آسیب های نور آفتاب در سرمای زمستان غافل نشوید: اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب

تفکر اشتباهی که بین اکثر مردم موجود است این است که فکر می کنند اهمیت کرم های ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب های پوستی صرفا در فصل تابستان است. اهمیت مالیدن کرم ضد آفتاب بر سطح پوست در فصل زمستان کمتر از فصل تابستان نیست. به شما توصیه می شود که کرم های ضد آفتاب مناسب و مرطوب کننده بر روی پوست خود بمالید.

توصیه هشتم: ماسک مرطوب و پاک کننده های حاوی شیر استفاده کنید

پاک‌کننده‌های حاوی الکل و ماسک‌های خشک کننده نظیر ماسک شنی, پوست شما را بیشتر در معرض خشکی پوست در تماس با سرمای زمستان قرار می دهد.

از پزشک متخصص پوست مشورت بگیرید تا مناسبترین ماسک مرطوب کننده یا گیاهی و پاک کننده های حاوی شیر را طبق صلاحدیدشان برای شما پیشنهاد کنند. ماسک مرطوب کننده مناسب در درمان خشکی پوست در سرما می تواند کمک شایانی به شما کند.

خونم پایین نمیاد
تست فشار خون
4702008

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *