۱۰ غربالگری جدید و مهم برای افراد مسن

 حفظ آمادگی جسمانی و سلامت روانی برای داشتن زندگی طولانی تر و شادتر بسیار مهم است. برخی متخصصان می‌گویند حدود ۲۲ آزمایش یا غربالگری جدید برای افراد مسن در جهت کمک به اطمینان از سلامت و تندرستی آنها وجود دارد که توصیه می‌شود انجام دهند. البته اینکه دقیقاً چه آزمایش‌هایی نیاز است به عوامل مختلفی از جمله سن، وزن، جنسیت، سابقه خانوادگی و عوامل خطرزا و همچنین توصیه های پزشک بستگی دارد.

معرفی غربالگری جدید برای سالمندان

برخی از این آزمایش‌های غربالگری اگر نسخه پزشک باشد ممکن است تحت پوشش بیمه قرار بگیرد در غیر این صورت باید به صورت آزاد انجام شود. ریچارد بسدین، استاد پزشکی و بهداشت عمومی در دانشگاه براون می‌گوید: در سنین بالا برخی مشکلات جسمانی به وجود می آید که اگرچه شما را نمی کشد اما لذت زندگی را ازتان خواهد گرفت. به گفته بسدین رژیم غذایی مدیترانه ای و ورزش روزانه در صدر فهرست مهم ترین عادات برای پیری قرار دارند. خواب کافی،‌ ترک سیگار و الکل نیز بسیار مهم است. البته فراموش نکنید که سلامت روان هم به اندازه سلامت جسم مهم است. بسیاری از افراد مسن در میان تغییرات زندگی مانند از دست دادن همسر، با افسردگی، تنهایی و انزوا مواجه می شوند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم افسردگی دارید، از پزشک بخواهید که غربالگری افسردگی را انجام دهد. با واکسن‌هایی مانند واکسن های کووید-۱۹، زونا و آنفولانزا همگام باشید. همچنین دریافت واکسن پلی ساکارید پنوموکوک (PPSV23) که به محافظت در برابر مننژیت و عفونت‌های جریان خون کمک می‌کند و واکسن ترکیبی پنوموکوک (PCV13) که در برابر ذات‌الریه محافظت می‌کند را در نظر بگیرید.

معاینه چشم

سلامت چشم ممکن است به تدریج با افزایش سن افراد کاهش یابد، اما تغییرات چشم سریع و به راحتی قابل تشخیص نیست. بینایی ضعیف می تواند بر توانایی شما در رانندگی، راه رفتن و انجام کارهای روزانه تأثیر بگذارد. همچنین با افزایش سن، خطر مشکلات چشمی مانند آب مروارید و گلوکوم افزایش می یابد. علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان داده است که تا ۱۰ هزار مورد زوال عقل در ایالات متحده به طور بالقوه با بهبود مراقبت از چشم قابل پیشگیری است. طبق مطالعه‌ای که امسال در مجله JAMA Neurology منتشر شد، یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای کمک به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل مرتبط انجام دهید، اصلاح مشکلات بینایی با کمک معاینه چشم، عینک و جراحی آب مروارید است.

تست شنوایی

بر اساس گزارش کمیسیون Lancet در سال ۲۰۲۰ که کاهش شنوایی را یکی از مهمترین عوامل خطر زوال عقل ذکر کرده است، اگر کم شنوایی دارید، شانس بیشتری برای ابتلا به زوال عقل دارید. تحقیقات نشان داده است که افراد کم شنوا به طور متوسط ​​دو برابر بیشتر از همسالان خود دچار زوال شناختی می شوند، در حالی که افرادی که شدیدتر دچار مشکل شنوایی هستند، پنج برابر این خطر را تجربه می کنند. در بسیاری از کشورها سمعک در داروخانه ها موجود است و در برخی کشورهای دیگر نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد.

معاینه دندان

بیماری لثه خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. همین یک مورد به تنهایی می تواند شما برای چک آپ دندان برای رفتن نزد دندانپزشک ترغیب کند، اما سلامت لثه نیز می تواند فشارسنج خوبی برای سلامت کلی شما باشد. دندان‌ها، لثه‌ها، دهان و گلو شما باید توسط دندانپزشک بررسی شوند، در حالت ایده ‌آل دو بار در سال.

غربالگری فشار خون

فشار خون بالا یا فشار بالا بیماری مزمن بسیار شایعی است. بیش از نیمی از بزرگسالان در آمریکا به آن مبتلا هستند. با افزایش سن، شریان‌های شما تغییر حالت می دهد و سفت‌تر می‌شود. در صورت عدم درمان، فشار خون بالا می تواند منجر به سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری قلبی شود.

غربالگری فشار خون

غربالگری دیابت

بعد از ۶۵ سالگی، هم مردان و هم زنان باید به طور منظم از نظر دیابت غربالگری شوند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که حداقل هر سه سال یک بار آزمایش قند خون ناشتا انجام شود تا دیابت زودهنگام تشخیص داده شود و آن را مدیریت کنید تا به یک اختلال تهدید کننده زندگی تبدیل نشود. افرادی هم که قند خون‌شان در مرز است بهتر است دستگاه قند خون تهیه کنند و صبح‌ها ناشتا در خانه قند خون‌شان را اندازه بگیرند. برای این کار علاوه بر خرید دستگاه قند خون باید نوار دستگاه قند خون هم تهیه کنید.

غربالگری سرطان سینه

کلینیک مایو از غربالگری سرطان سینه که از ۴۰ سالگی شروع می‌شود پشتیبانی می‌کند. زنان تا ۷۵ سالگی بسته به عوامل خطر، باید هر یک تا دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. عوامل خطر شامل شروع قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی، سابقه خانوادگی سرطان سینه، سینه های متراکم و جهش های ژنتیکی است. پس از ۷۵ سالگی، زنان باید در مورد نیاز به ادامه غربالگری سرطان پستان با پزشک خود صحبت کنند.

غربالگری تراکم استخوان

با افزایش سن، استخوان‌های شما نازک‌تر می‌شوند، که می‌تواند شما را مستعد شکستگی یا شکستگی، به‌ویژه در لگن و ستون فقرات کند. همه زنان بالای ۶۴ سال باید حداقل سالی یک بار اسکن تراکم استخوان انجام دهند. مردان بالای ۷۰ سال نیز باید غربالگری پوکی استخوان را در نظر بگیرند، به خصوص اگر این بیماری در خانواده آنها ارثی باشد.

این مقاله مفید را بخوانید : بهترین تشک برای دیسک کمر

سرطان پروستات

سرطان پروستات یک بیماری شایع در بین مردان به ویژه افراد بالای ۶۵ سال است. پزشکان می توانند با معاینه فیزیکی و آزمایش خون، سرطان پروستات را بررسی کنند. برخی از علائم سرطان پروستات عبارتند از: مشکل در ادرار کردن، کاهش وزن غیرقابل توضیح یا وجود خون در ادرار.

غربالگری سرطان روده بزرگ

سرطان کولورکتال در میان افراد مسن شایع تر است و میانگین سنی در تشخیص مردان ۶۸ سال و برای زنان ۷۲ سال است. اگر تغییراتی در عادات روده، درد شکم یا خونریزی داشتید، به پزشک مراجعه کنید.

سرطان روده بزرگ 1

تست پوست

انجمن سرطان آمریکا غربالگری منظم برای سرطان پوست را توصیه می‌کند. اگر خال یا تغییرات پوستی غیرعادی دارید یا اگر در معرض خطر بالای سرطان پوست هستید، بستگان یا نزدیکتان مبتلا به سرطان پوست هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، حتماً از پزشک خود بخواهید که پوست شما را بررسی کند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *