کاربرد دستگاه پیک فلومتر چیست؟

دستگاه پیک فلومتر، دستگاهی است برای اندازه گیری جریان هوای برآمده از ریه یا همان جریان هوای بازدمی (PEF). این دستگاه برای بیماران مبتلا به آسم و سایر مشکلات تنفسی بسیار کاربردی است. با اندازه گیری پیک جریان می توانید میزان و سرعت هوایی را که با فشار از ریه ها خارج می شود، مشخص کنید. اندازه گیری را باید پس از استنشاق کامل ریه شروع کنید.

دستگاه پیک فلومتر از جنس پلاستیک است. پیک فلومتر یک دهانه کوچک دارد که شما با شدت زیادی در آن می دمید. این دهانه به وسیله یک سیم به یک قطعه بزرگ تر وصل می شود. پیک فلومتر ها کوچک و سبک هستند و به همین دلیل قابل استفاده در همه جا هستند.

دستگاه پیک فلومتر شما چه رنگی را نشان می دهد؟

دستگاه پیک فلومتر

یکی از بخش های بسیار مهم هر دستگاه پیک فلومتری، مناطق اوج جریان هستند. این مناطق به ما علائم آسم کنترل نشده را نشان می دهند. مناطق اوج جریان در افراد مختلف، متفاوت است. کسی که وظیفه مراقبت های پزشکی را بر عهده دارد می تواند علائم مناطق اوج را در مورد فرد بیمار متوجه شود.

سه ناحیه مختلف اوج جریان با سه رنگ مختلف نشان داده می شوند که عبارت هستند از:

منطقه سبز رنگ: اگر دستگاه پیک فلومتر شما این منطقه را نشان می دهد، خوشحال باشید! رنگ سبز نشانه بالا ترین میزان جریان هوا (80% تا 100%) است. این رنگ نشانه این است که هوا به خوبی در ریه های شما دارد حرکت می کند؛ پس شما فعالیت های روزمره و معمول خود را می توانید به راحتی انجام دهید و بدون دردسر بخوابید.

منطقه زرد رنگ: زرد یعنی احتیاط! این رنگ 50% تا 80% راحتی عبور جریان هوا را نشان می دهد. اگر دستگاه پیک فلومتر این ناحیه را نشان می دهد، به این معنی است که راه های تنفسی شما شروع به باریک شدن کرده است. در چنین شرایطی ممکن است که شما علائم خفیفی مانند سرفه، احساس خستگی، تنگی نفس یا احساس سفت شدن قفسه سینه داشته باشید. در صورت وقوع این علائم، انجام فعالیت های روزمره برای شما سخت می شود و احتمالا خواب راحتی هم نخواهید داشت.

مقاله مفید ما در مورد راهکارهایی برای خواب خوب و کافی را بخوانید .

منطقه قرمز رنگ: قرمز همواره رنگ هشدار و خطر و توقف است. اگر دستگاه پیک فلومتر رنگ قرمز را به شما نشان می دهد یعنی مسیر بازدم شما بسیار تنگ و عبور هوا سخت شده است (به کمتر از 50% رسیده است). سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه در حین دم و بازدم از جمله علائم اولیه این حالت است. در چنین حالتی، به احتمال زیاد دچار انقباض عضلات تنفسی می شوید و عضلات بین دنده هایتان نمی توانند به شما در تنفس کمک کنند. همچنین ممکن است در راه رفتن و صحبت کردن هم مشکل داشته باشید. در چنین شرایط خطرناکی سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید.

ضرورت استفاده از دستگاه پیک فلومتر چیست؟

دستگاه پیک فلومتر

اگر با بیماری آسم دست و پنجه نرم می کنید، راه های بزرگ عبور هوا در ریه های شما شروع به باریک شدن می کنند. این اتفاق باعث کاهش سرعت حرکت هوا در ریه ها می شود. دستگاه پیک فلومتر می تواند باریک شدن راه های عبور هوا را قبل از حمله آسم به شما نشان دهد.

با استفاده از این دستگاه می توانید:

  1. در زمان مناسب از اورژانس یا پزشک کمک بگیرید.
  2. روند درمان و کنترل بیماری آسم خود را بررسی کنید.
  3. تاثیر دارو های خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا لازم است مصرف دارو را متوقف کنید یا نه؟
  4. تاثیر فعالیت های مختلف روزانه خود مانند ورزش را بر وضعیت بیماری تان بررسی کنید. مثلا اینکه آیا فعالیت های ورزشی سنگین می توانند موجب حمله آسم در شما شوند؟

با استفاده از چنین دستگاهی پیش از آنکه دچار خس خس و تنگی نفس شوید، می توانید به پزشک مراجعه کنید و روند درمان را آغاز کنید. این دستگاه حتی کوچک ترین تغییرات در مسیر بازدم شما را نیز نشان می دهد. همچنین پیک فلومتر در تشخیص بیماری های ریوی دیگری مانند آمفیزم و برونشیت مزمن نیز کاربرد دارد. آمفیزم یک بیماری ریوی است که بر کوچک ترین کیسه های هوای ریه هم تاثیر دارد. برونشیت نیز التهاب طولانی مدت ریه است که سرفه های مزمن را در پی دارد.

معرفی محصول (پیک فلومتر بزرگسال بسمد)

دستگاه پیک فلومتر

همانطور که اشاره شد، اگر دچار بیماری آسم هستید، با استفاده از پیک فلومتر می توانید به صورت روزانه به اندازه گیری حداکثر جریان بازدم (PEF) بپردازید. دستگاه پیک فلومتر بزرگسال بسمد می تواند تا گستره 5 تا 800 لیتر بر دقیقه را اندازه گیری کند و میزان دقت آن 90 درصد است. این محصول کم حجم و سبک به راحتی حمل می شود و یک بیمار مبتلا به آسم می تواند آن را با خود به مسافرت یا محل کار و… ببرد.

ویژگی های دستگاه پیک فلومتر بزرگسال بسمد:

  1. گستره اندازه گیری بالا (5 – 800 L/Min برای حالت کامل و 5 – 300 L/Min برای حالت Low)
  2. دارای سه گستره رنگی سبز، زرد و قرمز و مدرج برای ثبت گزارش روند بیماری و ارائه تفسیر
  3. مناسب برای استفاده شخصی (یک فرد)
  4. دقت و قابلیت تکرار پذیری بالا
  5. کوچک، سبک و قابل حمل
  6. قطعه دهانی راحت و یک طرفه
  7. دارای قطعه دهانی یدکی
  8. مخصوص بزرگسالان
  9. دقت بسیار بالا
  10. کاملا ارگونومیک
  11. قابل شست و شو
  12. ساخت کشور تایوان

نتیجه گیری

اگر دچار بیماری آسم هستید، دستگاه پیک فلومتر می تواند در تحت نظر داشتن بیماری تان به شما کمک کند. این دستگاه با سه منطقه مدرج و رنگی خود، گزارش خوبی از وضعیت تنفسی تان ارائه می دهد. شما می توانید با تفسیر گزارش های یک دستگاه کمک تنفسی و در نظر گرفتن علائمتان، به پزشک مراجعه کنید و داروی مناسب را دریافت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *