بهترین دستگاه فشار خون برای مصارف خانگی و کاربرد آن

اگر قصد خرید فشار سنج را دارید، باید بدانید بهترین دستگاه فشار خون چه ویژگی‌هایی دارد؟ چند نوع دستگاه فشارسنج وجود دارد؟ قیمت خرید انواع دستگاه فشارسنج چقدر است؟ تفاوت فشارسنج‌های عقربه‌ای و جیوه‌ای چیست؟ با دکترتو همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد انواع دستگاه فشار سنج و نحوه استفاده از آن‌ها بیاموزید. اگر دستگاه فشارسنج هم دارید، برای اینکه مطمئن باشید درست کار می‌کند،‌ یکبار همراه با فشارسنج خود به دکتر عمومی یا دکتر داخلی مراجعه کنید. پزشک عمومی یا دکتر داخلی نحوه اندازه‌گیری فشار خون را در خانه به شما آموزش می‌دهد و دستگاه اندازه‌گیری فشارخون شما را هم تست می‌کند.

فشارسنج چیست؟

یکی از ابزار و تجهیزات پزشکی موردنیاز در منزل فشارسنج است. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا در خطر ابتلا به بیماری خاصی قرار دارند، باید تجهیزات مرتبط با بیماری خود را در خانه داشته باشند. فشار سنج نیز برای افرادی که فشار خون بالا دارند، ضروری است.

اولین‌بار اندازه‌گیری فشارخون در سال ۱۷۳۳ انجام شد. اما اولین دستگاه فشارسنج در سال ۱۸۸۱ توسط ساموئل زیگفرید کارل ریتن فورباش اختراع شد. این دستگاه اولیه شامل دو بخش بود. یک بخش لاستیکی پرازآب و یک ستون جیوه. بخش لاستیکی آب برای محدودکردن فشار خون در شریان استفاده می‌شد. در سال ۱۸۹۶ اصلاحاتی در فشارسنج اولیه انجام شد. در این دستگاه دستبندی اضافه شد که به بازو وصل می‌شد. این دستبند به بازو فشار وارد می‌کند و از این طریق فشارخون اندازه‌گیری می‌شود.

در سال ۱۹۰۵ تفاوت فشارخون سیستولیک با دیاستولیک کشف شد. این کشف باعث شد، دستگاه‌های فشار خون مدرن به وجود بیاید. هنگامی که فشاری ایجاد می‌شود، دستگاه فشار سنج با ایجاد صدا و قطع‌شدن صدا در شریان‌ها اندازه‌گیری انجام می‌شود. صداهای سیستولیک و دیاستولیک به‌عنوان استاندارد محسوب شده و به صداهای کوروتکف معروف هستند.

Types of barometers
فشارسنج وسیله‌ای است که می‌توان با آن به راحتی در خانه فشار را اندازه گرفت.

طریقه استفاده صحیح از فشارسنج چیست؟

برای استفاده درست از فشار سنج باید به نوع دستگاه توجه کنید.هرچند به‌طورکلی همه‌ی دستگاه‌ها بر اساس یک اصل عمل می‌کنند. یک کاف دستی در قسمت بازوبند فشار وارد می‌کند و با یک سوپاپ فشار آزاد می‌شود. در این حین باید با گوشی پزشکی صداهای جریان خون شریانی را گوش بدهید.

در زمان تپیدن قلب، فشارخون در شریان‌ها افزایش پیدا می‌کند. زمانی که بطن‌ها برای ضربان بعدی آماده می‌شوند، این فشار کاهش پیدا می‌کند. این افزایش و کاهش فشارخون به ترتیب فشار سیستولیک و دیاستولیک نامیده می‌شود. باتوجه‌به این فرایندها در شریان‌ها اندازه‌گیری فشارخون انجام می‌شود.


مراحل اندازه‌گیری فشارخون چیست؟

مراحل اندازه‌گیری دقیق فشار خون به‌صورت زیر است:

  1. باید شما دانش اولیه‌ای برای خواندن فشار خون داشته باشید. عددی که در این اندازه‌گیری اعلام می‌شود، فشار سیستولیک بر فشار دیاستولیک است. فشارخون طبیعی یک فرد بالغ و سالم باید در حدود ۸۰/۱۲۰ باشد.
  2. هنگام خرید فشار سنج به‌اندازه کاف دقت داشته باشید. بازوبند باید در اندازه‌ای باشد که خیلی شل یا خیلی تنگ نشود. اندازه کاف می‌تواند روی عدد به‌دست‌آمده تاثیر بگذارد. زمان اندازه‌گیری فشار خون کاف را روی لباس قرار ندهید. بازوبند دقیقا باید با بازو تماس داشته باشد.
  3. کاف را به‌درستی دور بازو بپیچید. باید کاف طوری قرار بگیرد که لبه پایینی آن حدود ۲ سانتی‌متر بالاتر از ناحیه اتصال بازو و ساعد باشد.
  4. گوشی پزشکی را زیر کاف قرار دهید. باید گوشی دقیقا در قسمتی باشد که شریان بازو رد می‌شود. بهترین قسمت برای قراردادن گوشی زیر لبه پایینی کاف است.
  5. به‌آرامی کاف را باد کنید. کاف باید تا ۱۸۰ میلی‌متر جیوه باد شود. به‌آرامی سوپاپ را باز کنید تا فشار حدود ۳ میلی‌متر در ثانیه خالی شود.
  6. در حین خالی‌شدن باد فشارسنج صدا را به‌دقت گوش دهید. اولین صدایی که می‌شنوید، صدای سیستولیک است. پس از آن باید به آخرین صدا هم توجه کنید. آخرین صدایی که می‌شنوید، فشار دیاستولیک است.
  7. همین کار را روی بازوی دیگر نیز انجام دهید تا اندازه‌گیری دقیق باشد. باید به تفاوت اندازه‌گیری هر دو بازو، موقعیت و اندازه کاف توجه کنید. این موارد می‌توانند اعداد متفاوتی را ثبت کنند.

در هنگام اندازه‌گیری فشارخون اولین صدایی که می‌شنوید فشار سیستولیک و دومین صدا فشار دیاستولیک است که در حالت نرمال باید ۸۰/۱۲۰ باشد.

انواع فشارسنج

پیشرفت فشارسنج‌ها در سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده‌است. به‌طورکلی دستگاه‌های پزشکی پیشرفت زیادی داشته‌اند. در این میان نیز انواع فشارسنج به بازار عرضه شده‌است. در ادامه انواع فشار سنج جیوه‌ای، عقربه‌ای و دیجیتالی را معرفی می‌کنیم.

۱. فشارسنج جیوه‌ای

متداول‌ترین نوع دستگاه فشار سنج، دستگاه‌های جیوه‌ای است. این نوع دستگاه‌ها در صنعت سلامت تحول عظیمی ایجاد کردند. فشارسنج جیوه‌ای یک کاف بادی دستی دارد که از طریق لوله جیوه‌ای به واحدهای اندازه‌گیری متصل است. زمانی که می‌خواهید از این دستگاه استفاده کنید، باید به‌طور عمودی و کاملا صاف قرار بگیرد. در این شرایط اعداد کاملا دقیق خواهند بود.

این نوع دستگاه‌ها بسیار حساس هستند. باید مراقب باشید، ضربه‌ای نخورد. زیرا مخزن جیوه پاره شده و دستگاه بی‌مصرف می‌شود. مهمترین مزیت این دستگاه‌های جیوه‌ای این است که استفاده از آنها آسان است. اگر در نگهداری از آن دقت لازم را داشته باشید تا مادام‌العمر می‌توان آن را استفاده کرد. ازآنجایی‌که جیوه سمی است، در برخی کشورها استفاده از این دستگاه‌ها ممنوع شده‌است و باید از دستگاه‌های دیگر استفاده کرد.


۲. فشارسنج عقربه‌ای

در این نوع دستگاه‌های فشارسنج از جیوه استفاده نمی‌شود و بدون مایع کار می‌کند. ایمن‌ترین دستگاه که می‌تواند جایگزین دستگاه جیوه‌ای شود، فشارسنج عقربه‌ای است. روش اندازه‌گیری فشار خون با این دستگاه مشابه فشارسنج جیوه‌ای است. در این نوع فشار سنج گوشی پزشکی باید به کاف وصل شود. کاف در ادامه به یک عددسنج متصل است تا اندازه فشار مشخص شود.

فشارسنج‌های عقربه‌ای انواع مختلفی دارند که نحوه استفاده از آنها کمی متفاوت است. این دستگاه‌ها شامل فشارسنج جیبی عقربه‌ای، کف‌دستی و عقربه‌ای می‌شود.

اگر به دنبال دستگاه مقرون‌به‌صرفه و کوچک هستید، این نوع دستگاه بهترین فشارسنج برای شما است. این نوع دستگاه‌ها مکانیزم بسیار دقیق و ظریفی دارند و باید در نگهداری از آنها دقت کافی داشت. در این فشار سنج‌ها برای جلوگیری از اشتباه خواندن فشارخون باید توسط پزشک یا پرستار خوانده شود.

Hand barometer
برای کار با دستگاه فشارسنج عقربه‌ای باید مهارت لازم را داشته باشید تا با گوشی پزشکی صدا را بشنوید.

۳. فشارسنج دیجیتالی

پیشرفته‌ترین دستگاه از نظر تکنولوژی تا به امروز فشارسنج دیجیتالی است. این دستگاه‌ها سنسور فشار الکتریکی دارند و به‌راحتی می‌توان اندازه فشارخون را روی صفحه‌نمایش مشاهده کرد. همانند فشارسنج‌های جیوه‌ای و عقربه‌ای این نوع دستگاه هم یک کاف بادی دارد.

برای اندازه‌گیری فشار خون در خانه شاید بهترین فشار سنج دستگاه‌های دیجیتالی باشد. اندازه‌گیری فشار خون در دستگاه دیجیتال متفاوت است. در این دستگاه نوسانات شریان‌ها به‌صورت خودکار ارزیابی و اندازه‌گیری می‌شود. کار با این دستگاه‌ها بسیار آسان است. به همین دلیل می‌توان به‌راحتی در خانه از آن استفاده کرد. برای جلوگیری از خطا هنگام خواندن فشارخون بهتر است به‌طور دوره‌ای گاهی فشار خون خود را با دستگاه جیوه‌ای اندازه بگیرید تا از دقیق بودن اندازه‌گیری فشارسنج دیجیتالی مطمئن شوید.

Digital sphygmomanometer
کار با فشارسنج دیجیتال بسیار ساده است و برای استفاده از منزل مناسب است.

فشارسنج مچی یا فشارسنج بازویی؟

فشارسنج‌های دیجیتال به دو دسته‌ی مچی و بازویی تقسیم‌بندی می‌شوند. نکته مهم این است که فشارسنج های بازویی دقت بالاتری از فشارسنج‌های مچی دارند اما استفاده از فشارسنج های مچی راحت‌تر است. فشارسنج مچی روی مچ دست بسته می‌شود و دیگر نیازی نیست شما آستینتان را بالا بزنید یا چاقی و لاغری دیگر مانع بستن کاف به دور بازو نمی‌شود.

درست است که فشارسنج های مچی نسبت به موقعیت بدنی حساس هستند و برای اندازه گیری صحیح، باید دست و مچ در سطح قلب قرار گیرد. اما به طور معمول کار با آنها برای مردم راحت‌تر از مدل بازویی است. فشارسنج های بازویی باید بالاتر از آرنج قرار گرفته و دستها صاف و مچ ها بسته نباشد. کاف باید از جهت صحیح روی بازو قرار بگیرد. کاف نباید خیلی سفت یا شل باشد. بنابراین بستن کاف فشارسنج بازویی ممکن است کمی مشکل به نظر برسد. اما فشارسنج مچی را می‌توانید به‌سرعت روی مچ بسته و در هر شرایطی فشار خود را اندازه‌گیری کنید.

اما به‌طورکلی برای کسانی که استفاده‌ی صحیح از فشارسنج دیجیتال را بلد باشند، فرق چندانی بین دقت این دو فشارسنج وجود ندارد.

کدام نوع از فشارسنج بهتر است؟

انتخاب بهترین نوع فشارسنج باتوجه‌به نیاز شما و استفاده آن در خانه یا استفاده حرفه‌ای تعیین می‌شود. اگر مشکل فشارخون دارید، باید یک دستگاه فشارسنج خریداری کنید. زیرا افزایش و افت فشارخون می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری جدی باشد. بررسی این ناهنجاری‌ها برای پیشگیری از فشار خون بالا، سکته مغزی یا حمله قلبی ضروری است. قبل از انتخاب و خرید دستگاه فشار سنج باید به عوامل زیر دقت کنید تا بهترین فشارسنج را انتخاب کنید.

۱. نیاز شما و قیمت دستگاه فشار خون

فشارسنج مناسب باتوجه‌به نیاز شما تعیین می‌شود. فشار سنج‌های عقربه‌ای دقت بسیار بالایی در اندازه‌گیری دارند. اما برای استفاده از آنها باید دانش و مهارت استفاده از آن را داشته باشید. پرستاران، پزشکان و متخصصان از این نوع دستگاه استفاده می‌کنند. زیرا دوام آن بسیار خوب است و از انعطاف‌پذیری و دقت بالایی برخوردارند.

اما معمولا افرادی که به دنبال فشارسنجی برای مصارف خانگی هستند، می‌خواهند دستگاه به‌آسانی کار کند و در اندازه‌گیری فشارخون با مشکل مواجه نشوند. فشارسنج‌های دیجیتالی طوری طراحی شده‌اند که بسیار کاربرپسند هستند. افرادی که سابقه پزشکی ندارند، می‌توانند بدون گوشی پزشکی با این دستگاه فشارخون را اندازه‌گیری کنند.

یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده برای انتخاب بهترین فشار سنج، قیمت آن است. دستگاه‌هایی که برای مصارف خانگی کاربرد دارند، قیمت مناسبی داشته و مقرون‌به‌صرفه هستند. بسیاری از فشارسنج‌های گران‌قیمت در بازار برای متخصصان طراحی شده‌اند و در خانه کاربرد زیادی ندارند.


۲. دقت دستگاه فشارسنج

هر نوع ابزار پزشکی باید دقت بسیار بالایی داشته باشد. در انواع فشارسنج دقت اندازه‌گیری تفاوت دارد. بالاترین دقت اندازه‌گیری مربوط به فشارسنج‌های جیوه‌ای است. این دستگاه‌ها در حد استاندارد هستند. فشار سنج‌های عقربه‌ای هم دقت بسیار بالایی دارند. اما در این نوع فشارسنج مهارت و تخصص شخص هم مهم است، زیرا برای خواندن آن باید از گوشی پزشکی استفاده کرد و به‌دقت به صدا گوش داد.

فشارسنج‌های دیجیتال نسبت به دو فشارسنج دیگر دقت پایین‌تری دارند. اما چون استفاده از آنها بسیار ساده و راحت است، طرفداران زیادی دارد.


۳. کیفیت و نوع طراحی دستگاه فشارسنج

کیفیت، جنس و نوع طراحی دستگاه فشارخون در عملکرد آن تاثیر زیادی دارد. تمامی قطعات از کاف تا سوپاپ و پمپ فشار همگی باید کیفیت قابل قبولی داشته‌باشند. قسمتی که با پوست در ارتباط است، باید ضدحساسیت و نچسب باشد تا آلرژی ایجاد نکند. اندازه کاف هم باید استاندارد باشد. اگر بازوبند خیلی گشاد یا خیلی تنگ باشد، در اندازه‌گیری مشکل ایجاد می‌کند.


۴. راحتی و قابلیت حمل دستگاه فشارخون

فرقی ندارد فشارسنج را برای مصارف خانگی خریداری کنید یا مصارف حرفه‌ای. درهرصورت باید راحتی و سهولت جابه‌جایی آن را در نظر داشت. البته دستگاه‌های سبک و قابل‌حمل کمی گران‌تر هستند. پزشکان حتما باید این نوع فشار سنج را خریداری کنند تا حین کار راحت باشند. اما برای مصارف خانگی می‌توان به دنبال دستگاه‌های فشار خون کمی سنگین‌تر اما مقرون‌به‌صرفه بود.

در خرید دستگاه فشارخون باید به نیاز خود و قیمت، دقت دستگاه، کیفیت قطعات و قابلیت حمل دقت کنید. فشارسنج جیوه‌ای بالاترین و دیجیتالی پایین‌ترین دقت را دارد.

تفاوت فشارسنج دیجیتالی، عقربه‌ای و جیوه‌ای چیست؟

اساس کار این فشار سنج‌ها با هم یکسان است. اگر می‌خواهید در خانه به‌راحتی فشار خود را اندازه بگیرید، بهترین فشارسنج برای شما فشارسنج دیجیتال است. این نوع دستگاه نیازی به گوشی پزشکی ندارد و به‌صورت خودکار صدا را ثبت می‌کند. هر فردی با خواندن برگه‌ی راهنمای استفاده از فشارسنج دیجیتالی می‌تواند از آن استفاده کند.

فشارسنج جیوه‌ای و سپس فشارسنج عقربه‌ای بیشترین دقت را دارند، اما با گوشی پزشکی کار می‌کنند. برای استفاده از این دستگاه‌ها باید آموزش دیده‌ باشید. ازاین‌رو این دو نوع فشارسنج با وجود دقت بسیار بالا، مصرف خانگی ندارند و بیشتر توسط پزشکان و در مراکز درمانی استفاده می‌شوند.


مقایسه بهترین برندهای فشارسنج

امروزه شرکت‌های زیادی فشارسنج تولید می‌کنند. از فشارسنج‌های ساده جیوه‌ای تا فشار سنج‌های دیجیتالی در بازار موجود است. در ادامه چند مورد از بهترین فشارسنج‌ها را معرفی می‌کنیم که می‌توان در خانه یا حتی بیمارستان از آنها استفاده کرد.

1. فشارسنج حرفه‌ای عقربه‌ای PARAMED

قیمت این دستگاه در مقایسه با عملکرد آن بسیار مناسب است. اندازه‌گیری این دستگاه کاملا دقیق است و کاف آن کیفیت بالایی دارد. برای افرادی که واکنش آلرژیک نسبت به لاتکس دارند، این نوع دستگاه بهترین فشارسنج است، زیرا خاصیت ضدحساسیت دارد. این دستگاه برای مصارف خانگی، یادگیری نحوه اندازه‌گیری فشار خون استفاده حرفه‌ای ایده‌آل است.

2. فشارسنج دیجیتالی OMRON

یکی از بهترین فشارسنج‌های موجود در بازار دستگاه‌های امرون است. دستگاه فشارخون امرون دیجیتالی است و برای افرادی که می‌خواهند به تنهایی در منزل فشارخون خود را اندازه بگیرند، مناسب است. فشارسنج‌های دیجیتالی امرون دو نوع فشارسنج مچی و بازویی است. کار با نوع مچی بسیار ساده‌تر است و می‌توان با بستن آن دور مچ فشار را اندازه گرفت. فشارسنج امرون از بهترین دستگاه های فشارسنج است.

3. فشارسنج دیجیتالی Zenit

دستگاه فشارسنج زنیت از پرفروشترین دستگاه های فشارسنج است. این دستگاه برای سالمندان گزینه بسیار مناسبی است. دستگاه فشارسنج زنیت دیجیتالی بوده و روی بازو بسته می‌شود. این دستگاه فشارخون و ضربان قلب را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد و سخنگو هم است. برای راحتی افراد سالمند میزان فشارخون با رنگ‌های خاص نیز نمایش داده می‌شود تا تعیین آن آسان‌تر شود. بیورر انواع مختلفی دارد که به صورت فشارسنج های مچی و بازویی در بازار موجود است.

4. فشارسنج دیجیتالی GLAMOR

فشارسنج دیجیتالی گلامور علاوه بر فشارخون، ضربان قلب را نیز نشان می‌دهد. این دستگاه از نوع بازویی بوده و با باتری کار می‌کند. برای استفاده در منزل گزینه بسیار خوبی است و نحوه کار آن آسان است.

5. فشارسنج دستی GreaterGoods

این دستگاه صفحه‌خوان آسانی دارد که وضوح و دقت آن بالا است. همچنین یک کیف نگهدارنده دارد که می‌توانید به‌راحتی آن را حمل کنید. قسمت پمپ این دستگاه یک نوار فلزی دارد که باعث کنترل بهتر اندازه‌گیری و جلوگیری از لرزش آن می‌شود.

6. فشارسنج عقربه‌ای Santamedical

برای استفاده حرفه‌ای و مداوم می‌توان گفت این دستگاه بهترین فشار سنج است. کاف آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که در برابر سایش، مواد شیمیایی و رطوبت مقاومت دارد. این نوع دستگاه هم برای مصارف حرفه‌ای و هم برای استفاده در خانه گزینه خوبی است.

Santamedical sphygmomanometer
فشارسنج عقربه‌ای سانتامدیکال یکی از بهترین گزینه‌ها برای فشارسنج است.

از کجا بفهمیم فشارخون داریم؟

معمولا فشارخون بالا با برخی علائم و نشانه‌ها خود را نشان می‌دهد. زمانی که دچار چنین علائمی شدید، باید با استفاده از دستگاه فشارسنج از وضعیت فشارخون خود اطلاع پیدا کنید. این علائم عبارت‌اند از:

  • سردردهای شدید
  • خونریزی بینی
  • خستگی یا سردرگمی
  • مشکلات بینایی
  • درد قفسه‌سینه
  • دشواری در تنفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • خون در ادرار
  • احساس کوبیدن در قفسه سینه، گردن یا گوش.

گاهی هم ممکن است فشار خون بالا خود را با علائم دیگری مانند سرگیجه، عصبی‌بودن، تعریق، مشکل خواب و گرگرفتگی نشان می‌دهد.

قیمت خرید انواع فشارسنج چقدر است؟

قیمت خرید فشار سنج باتوجه‌به نوع آن متفاوت است. معمولا دستگاه‌های دیجیتال قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های جیوه‌ای و عقربه‌ای دارند. شما می‌توانید ساده‌ترین دستگاه فشار خون عقربه‌ای را با قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان خریداری کنید. اما اگر به دنبال دستگاهی هستید که اندازه‌گیری دقیقی داشته باشد، باید هزینه بیشتری برای خرید در نظر بگیرید.

قیمت دستگاه‌های دیجیتال بالاتر از این مقدار است. هزینه دستگاه‌های دیجیتال گاهی به هفت میلیون تومان هم می‌رسد. این نوع دستگاه‌ها دقت بسیار بالایی دارند و می‌توان در طولانی‌مدت از آنها استفاده کرد.

بهترین دستگاه فشار خون
معمولا دستگاه فشارسنج عقربه‌ای قیمت مناسبی دارد. اما باید روش کار با آن را بلد باشید.

دلایل فشارخون بالا و پایین

فشارخون فشاری است خون به دیواره‌های رگ‌ها وارد می‌کند. دلیل دقیق فشارخون بالا مشخص نیست، اما عوامل زیادی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. معمولا عوامل زیر می‌توانند باعث فشارخون بالا شوند:

  • سیگارکشیدن
  • اضافه‌وزن
  • عدم فعالیت بدنی
  • نمک زیاد در رژیم غذایی
  • مصرف بیش‌ازحد الکل
  • بالارفتن سن
  • ژنتیک
  • سابقه خانوادگی فشارخون بالا
  • بیماری مزمن کلیوی
  • اختلالات آدرنال و تیروئید
  • آپنه خواب.

فشار خون تا حد زیادی به سبک زندگی و رژیم غذایی بستگی دارد. به‌خصوص ارتباط نمک و فشارخون در تحقیقات زیادی اثبات شده‌است. اگر مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت هستید یا پتاسیم و کلسیم بدن شما کم است، حتما باید برای چکاپ فشارخون به پزشک مراجعه کنید.

دررابطه‌با فشار خون پایین هم برخی عوامل و بیماری‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند. عوامل زیر معمولا باعث افت فشارخون می‌شوند:

  • بارداری
  • مشکلات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید، دیابت یا قند خون پایین
  • برخی داروهای بدون نسخه
  • برخی داروهای تجویزی برای فشارخون بالا، افسردگی و بیماری پارکینسون
  • نارسایی قلبی
  • آریتمی‌های قلبی
  • گشاد شدن رگ‌های خونی
  • گرمازدگی
  • بیماری کبد.

برای کنترل فشار خون چکار کنیم؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات در کنترل و مدیریت فشارخون، تغییر سبک زندگی است. سبک زندگی سالم می‌تواند به کنترل فشارخون کمک کند. برای مدیریت این عارضه نکات زیر را رعایت کنید:

  • کاهش وزن: در صورت اضافه‌وزن یا چاقی
  • ترک سیگار: تنباکو به دیواره رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند و باعث سخت‌شدن رگ‌ها می‌شود. وقتی رگ‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند، دچار اختلالات فشارخون خواهید شد.
  • رژیم غذایی سالم: در برنامه غذایی خود مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، ماهی، غلات کامل، مرغ، آجیل و لوبیا را قرار دهید.
  • کاهش میزان نمک: یکی از مهم‌ترین اقدامات کاهش سدیم در غذا است. اگر فشار خون بالا دارید، باید میزان نمک را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز برسانید.
  • انجام تمرینات هوازی: حداقل ۳۰ دقیقه در روز پیاده‌روی سریع داشته باشید. کلاس یوگا و ورزش‌هایی که تپش قلب را افزایش می‌دهند هم مناسب است.
  • تناسب‌اندام: سعی کنید وزن خود را در حد ثابت نگه دارید. اگر دچار اضافه‌وزن هستید، حتی به مقدار کم، وزن خود را کاهش دهید.
  • کاهش مصرف الکل: تا جای ممکن مصرف الکل را به حداقل برسانید. الکل باعث افزایش فشار خون می‌شود.
  • کاهش استرس: به دنبال تغییر سبک زندگی خود باشید. اگر استرس در زندگی شما زیاد است، با یک روان‌شناس صحبت کنید تا روش‌های کنترل خشم و تکنیک‌های کاهش استرس را یاد بگیرید.

علاوه بر موارد ذکرشده پزشک برای کنترل فشار خون داروهایی تجویز می‌کند که باید در ساعات دقیق مصرف شوند. داروهایی که برای کنترل فشارخون استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • دیورتیک‌ها
  • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین
  • مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین
  • مسدودکننده‌های بتا
  • آلفابلوکرها
  • آلفاآگونیست‌ها
  • داروهای ترکیبی.

بهترین دستگاه فشار خون برای استفاده در خانه کدام است؟

بهترین فشارسنج برای استفاده در منزل فشارسنج دیجیتال است. چون فشارسنج دیجیتالی نیازی به گوشی پزشکی ندارد و به‌صورت خودکار صدا را ثبت می‌کند در نتیجه همه می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند و عدد آن را بخوانند.

دقیق ترین دستگاه فشار خون کدام است؟

فشارسنج جیوه‌ای و سپس فشارسنج عقربه‌ای بیشترین دقت را دارند، اما با گوشی پزشکی کار می‌کنند. برای استفاده از این دستگاه‌ها باید آموزش دیده‌ باشید. پس این دو نوع فشارسنج با وجود دقت بسیار بالا، برای مصرف در خانه مناسب نیستند.

بهترین برندهای فشارسنج دیجیتالی موجود در ایران کدام برندها هستند؟

1. فشارسنج حرفه‌ای عقربه‌ای PARAMED
2. فشارسنج دیجیتالی zenit
3. فشارسنج دیجیتالی Beurer
4. فشارسنج دیجیتالی GLAMOR
5. فشارسنج دستی GreaterGoods
6. فشارسنج عقربه‌ای Santamedical

فشارسنج مچی بهتر است یا بازویی؟

اگر به صورت مداوم باید از فشارسنج استفاده کنید، فشارسنج بازویی گزینه بهتری است. در غیر این صورت یعنی در صورت مصرف گاه به گاهی، فشارسنج مچی هم گزینه قابل قبولی است.

فشارسنج عقربه ای بهتر است یا دیجیتالی؟

فشارسنج عقربه ای دقت بالاتری دارد اما فشارسنج دیجیتالی طریقه مصرف راحت‌تری.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

فشارخون یکی از معضلات سلامتی دنیای امروزه است. مشکلی جدی که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر مانند بیمای‌های قلبی و غیره باشد. اگر مشکلات مربوط به فشارخون دارید و یا دچار بیماری زمینه‌ای هستید که احتمال ابتلا به بیماری فشار خون را زیاد می‌کنند، باید برای کنترل و مدیریت آن دستگاه فشارخون در منزل داشته باشید. انتخاب فشارسنج می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد، چون اکثر افراد اطلاعاتی زیادی در این رابطه ندارند و انتخاب چنین دستگاهی از میان برندهای رنگارنگ می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد.

مسائلی وجود دارد که در خرید فشار سنج باید مدنظر بگیرید. اول اینکه از این دستگاه برای چه مقصدی می‌خواهید استفاده کنید و البته قیمت دستگاه باید برای شما مقرون‌به‌صرفه باشد. دومین مسئله‌ی مهم دقت دستگاه است. فشار سنج‌های جیوه‌ای بالاترین دقت و فشارسنج دیجیتال کمترین دقت را دارند. نوع عقربه‌ای هم دقت بسیار بالایی دارد. اما نوع جیوه‌ای و عقربه‌ای برای خواندن فشار خون نیاز به گوشی پزشکی و کمی تخصص دارند. ازاین‌رو برای مصرف خانگی و بدون پیش‌زمینه‌ی پزشکی، فشارسنج‌های دیجیتال گزینه‌های منطقی‌تری هستند، اما نوع دیجیتال کمی گران‌تر است.

بهترین فشارسنج دستگاهی است که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم اندازه‌گیری فشار خون را بادقت بالایی انجام دهد. علاوه‌بر این مسائل به کیفیت ساخت قطعات، کاف و بسته‌بندی و قابلیت حمل دستگاه هم دقت کنید. برای انتخاب بهترین دستگاه فشار سنج بهتر است از دکتر داخلی، پزشک عمومی یا متخصص قلب و عروق در دکترتو مشورت بگیرید.

اگر هر یک از علائم فشارخون را تجربه کرده‌اید، باید سریعا با دستگاه فشارسنج شرایط خود را بررسی کنید. در صورت غیرطبیعی‌بودن عدد دستگاه فشارسنج باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *